Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ

Με ορόσημο την τελετή αποχώρησης του ιδρυτή και προέδρου του Μουσείου Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής» του Δήμου Καλαμαριάς, κ. Χρήστου Καλεμκερή, στις 31 Οκτωβρίου του 2016 στο Δημοτικό Θέατρο «Μελίνα Μερκούρη» και με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Καλαμαριάς, νέος πρόεδρος του Δ.Σ. του Μουσείου ανέλαβε ο υιός του κ. Χρήστου Καλεμκερή, Παύλος. Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη, μεγάλωσε σε ένα οικογενειακό περιβάλλον που του δημιουργούσε συνεχώς τα ερεθίσματα για πολλαπλές ενασχολήσεις αλλά και στενότερη επαφή με την τέχνη και την έννοια του συλλεκτισμού. Με σπουδές στην Διοίκηση Επιχειρήσεων και τη Διεθνή Οικονομία, και μεταπτυχιακό MBA, ξεκίνησε την επαγγελματική του καριέρα στον τραπεζικό τομέα με θέσεις ευθύνης στη Citibank, Eurobank, MillenniumBank και Πειραιώς ως διευθυντικό στέλεχος. Ακολουθώντας τις προσωπικές του επαγγελματικές αναζητήσεις, σήμερα είναι συνέταιρος σε επενδυτικό όμιλο που δραστηριοποιείται στο χρηματιστηριακό, ενεργειακό τομέα αλλά και στον κλάδο του real estate και των αγροτικών καλλιεργειών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι παντρεμένος με τη Νικολέτα Φραγκεδάκη, και έχουν δύο παιδιά, τον Χρήστο και την Μαρία Μαγδαληνή.

Το αυστηρό και απαιτητικό επαγγελματικό του περιβάλλον δε μείωσε για τον κ. Παύλο Καλεμκερή τη διάθεση και το ζήλο για ενασχόληση και με άλλου είδους δραστηριότητες, όπως την ιστορία της τέχνης αλλά και τη ζωγραφική, που αποτελεί και τη μεγάλη του αγάπη, συμμετέχοντας κατά καιρούς σε διάφορες ατομικές αλλά και ομαδικές εκθέσεις. Η καλλιτεχνική φλέβα ήταν αναπόφευκτη, αφού μεγάλωσε σε μία οικογένεια στην οποία ο πατέρας ήταν εραστής της τέχνης και του συλλεκτισμού και η μητέρα επίσης λάτρης της τέχνης με συμμετοχές σε εκθέσεις ζωγραφικής.

Η παρουσία του στο Δ.Σ. του Μουσείου από την ίδρυσή του μέχρι και την ανάληψη των καθηκόντων του ως προέδρου, δεν βασιζόταν μόνο στη συγγενική σχέση με τον πατέρα του, αλλά στην ουσιαστική προσφορά ιδεών και έντονη δραστηριοποίηση με σκοπό την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία του φορέα.  Η δραστήρια παρουσία του κ. Παύλου Καλεμκερή σε όλα τα Δ.Σ. του Μουσείου, με ομόφωνη πάντα απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Καλαμαριάς, του έδωσε την εμπειρία αλλά και το ζήλο να επιθυμεί να αναδείξει την παρουσία του Μουσείου στην Ελλάδα και το εξωτερικό, να το ανανεώσει και να το καταστήσει μουσειακό φορέα, που δε θα έχει να ζηλέψει τίποτα από αντίστοιχους του εξωτερικού. Το βάρος στους ώμους του είναι μεγάλο αλλά αυτό του δημιουργεί ταυτόχρονα και την πρόκληση να καταφέρει να το αναδείξει, με όπλα τη γνώση του αρχείου, την αγάπη για το αντικείμενο που του μετέδωσε ο πατέρας του, τις διαχειριστικές ικανότητές του, την αρωγή του Δήμου Καλαμαριάς και την υποστήριξη του ΔΣ και των στελεχών του μουσείου.

Ο κος Παύλος Καλεμκερής εξελέγη ομόφωνα πρόεδρος του Δ.Σ. του Μουσείου από το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου μας, κατόπιν προσωπικής εισήγησης του Δημάρχου, κ. Θεοδόση Μπακογλίδη. Μοιράζεται το ίδιο όραμα με τον πατέρα του και σε συνδυασμό με τη μόρφωση, την παιδεία, την έμφυτη ευγένεια αλλά και το πάθος να εμβαθύνει σε ό,τι καταπιάνεται και να είναι συνεργατικός είναι σίγουρο ότι θα αποτελέσουν τα μεγάλα πλεονεκτήματα του Μουσείου στο μέλλον ώστε να καταλάβει το χώρο και την αναγνωσιμότητα που του αξίζει.

ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ (1810 - 1892) 

Ο πρώτος Έλληνας φωτογράφος

Στο αρχείο του Μουσείου Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής» του Δήμου Καλαμαριάς περιλαμβάνεται εξαιρετικής σπανιότητα  φωτογραφικό υλικό από το 1838 (απαρχές της τέχνης της φωτογραφίας) μέχρι και σήμερα με αντικείμενο σημαντικά θέματα ελλήνων και ξένων φωτογράφων που στελεχώνουν την ίδια την ιστορία της φωτογραφίας στην Ελλάδα και τη Μεσόγειο κατά τον 19ο και 20ο αιώνα. Ανάμεσά τους ξεχωριστή θέση κατέχει ο Φίλιππος Μαργαρίτης, ο πρώτος Έλληνας φωτογράφος, φωτογραφίες του οποίου από αρχαιολογικά μνημεία, πορτρέτα διάσημων προσωπικοτήτων της εποχής και παραδοσιακές ελληνικές φορεσιές, ανήκουν στο αρχείο του Μουσείου

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ

Ο δεύτερος μεγάλος Έλληνας φωτογράφος

Η θεματολογία των φωτογραφιών του Κωνσταντίνου αφορούσε κατά κύριο λόγο αρχαιότητες των Αθηνών αλλά και άλλων πόλεων, που γνώρισαν ακμή κατά την αρχαιότητα. Ωστόσο, το φωτογραφικό του έργο εντάσσεται και σε ένα ευρύτερο κοινωνικοπολιτικό και καλλιτεχνικό πλαίσιο, αυτό του νεοκλασικισμού, που εμπνέεται από τις αναμνήσεις του παρελθόντος και τα επιβλητικά λείψανα του παλιού μεγαλείου.  Ο Κωνσταντίνου φαίνεται να επηρεάζεται καλλιτεχνικά από τον Άγγλο φωτογράφο και περιηγητή James Robertson, κατά το δεύτερο ταξίδι του τελευταίου στην Αθήνα στα μέσα του 19ου. Ωστόσο η βιογραφία του Δημητρίου Κωνσταντίνου παρουσιάζει πολλά κενά. Οι πρώτες φωτογραφίες του Κωνσταντίνου χρονολογούνται την περίοδο 1855-58, στην οποία και τοποθετούμε την έναρξη της φωτογραφικής του δράσης.

ΠΕΤΡΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ 

Ο Π. Μωραΐτης θα ακολουθήσει το καλλιτεχνικό και ιδεολογικό ρεύμα του νεοκλασικισμού της εποχής που ευνοούσε τη φωτογράφιση κυρίως αρχαιοτήτων, ιδιαίτερα της περιοχής γύρω από την Ακρόπολη, καθώς και δρόμων της Αθήνας του 1860-70. Οι πιο συχνοί πελάτες του φωτογράφου είναι οι περιηγητές που αναζητούν εικόνες από το ένδοξο ελληνικό παρελθόν, απομονωμένο από την ανέχεια που βίωνε η νεώτερη ελληνική κοινωνία αμέσως μετά τη σύσταση του ελληνικού κράτους. Αντιπροσωπευτικό μέρος της συλλογής των φωτογραφιών του, περιλαμβάνεται στο αρχείο του Μουσείου Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής» του Δήμου Καλαμαριάς

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Ο Κωνσταντίνος Αθανασίου είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες φωτογράφους του 19ου αιώνα. Με καταγωγή από την Κωνσταντινούπολη, γεννήθηκε το 1845  και πέθανε το 1898 στην Αθήνα. Μαθήτευσε κοντά στο διακεκριμένο φωτογράφο των Αθηνών Δημήτριο Κωνσταντίνου, μαθαίνοντας όχι μόνο την τεχνική που χρησιμοποιούσε ο δάσκαλός του, αλλά κυρίως μιμούμενος την οπτική γωνία με την οποία αυτός φωτογράφιζε. Το έργο δασκάλου και μαθητή παρουσιάζει βέβαια κάποιες διαφορές. Ο Κωνσταντίνος Αθανασίου, εξαιτίας της  εμπορικής διάστασης που απέδωσε στην αναπτυσσόμενη τέχνη της φωτογραφίας, απώλεσε τη διεισδυτική καλλιτεχνική ματιά του δασκάλου του, στοιχείο όμως που δεν μειώνει τον σημαίνοντα ρόλο του έργου του στην ιστορία της ελληνικής φωτογραφίας. Πρωτότυπο φωτογραφικό υλικό του Κωνσταντίνου Αθανασίου υπάρχει στο αρχείο του Μουσείου, το οποίο και θα παρουσιαστεί μαζί με αυτό του Δημητρίου Κωνσταντίνου σε έκθεση στο προσεχές μέλλον.